Nederlanders mogen graag klagen over de hoge accijns- en btw-heffingen op
benzine. Die maken op een liter euro ongelood pakweg twee derde van de
pompprijs uit.

In België is het fiscale regime voor brandstofprijzen milder, maar dat dreigt
snel te veranderen. Vooral diesel moeten het ontgelden.

Verhoging dieselaccijns België
In het kader van een pakket maatregelen die vanaf 2010 de overheidsfinanciën
op orde moeten brengen, zinspeelt de Belgische regering op verhoging van de
dieselaccijns.

De Belgische staatssecretaris voor milieufiscaliteit Bernard Clerfayt noemde
maandag 28 september op de Belgische zender RTBF als optie een verhoging van
de dieselaccijns met zo’n 20
eurocent
.

Dat zou zeer fors zijn. De Belgische dieselaccijns bedraagt een kleine 37
eurocent per liter, tegen een heffing van bijna 42 eurocent in Nederland.
Gaat België voor een accijnsverhoging van meer dan vijf cent, dan komt de
heffing boven het Nederlandse niveau uit.

Tanken over de grens
België geldt als een uitwijkland voor Nederlandse grensbewoners die goedkoop
willen tanken. Volgens inkoopcollectief UnitedConsumers.com
zijn de Belgische pompprijzen voor benzine gemiddeld 7 procent goedkoper.
Diesel is in België gemiddeld 3 procent goedkoper.

De gemiddelde adviesprijs voor diesel was maandag 28 september in Nederland
1,049 euro per liter, aldus UnitedConsumers. Als België de dieselaccijns met
vier cent verhoogt is het prijsverschil met Nederland zo goed als verdwenen.

In de praktijk zal vooral het zakelijke wegverkeer, waar de meeste
dieselmotoren worden gebruikt, een Belgische accijnsverhoging voelen. Voor
Nederlandse rijders met een Zuid-Europese route geldt Luxemburg als
voornaamste goedkope tankstop voor diesel en benzine.

Lees ook:

Onbemand
benzinestation 3,5 euro goedkoper

Goedkoop
tanken met Europese autovakantie

Goedkoop
diesel tanken in België? Straks niet meer

Wat
mag jij met je tankpas?

Meer
Nederlandse tanktoeristen in België

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl